fbpx

Trzymamy rękę na pulsie


Estoński CIT – stawka ryczałtu

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt objaśnień dotyczący estońskiego CIT, które zgodnie z zapowiedziami mają mieć moc wiążącą dla administracji skarbowej.

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt objaśnień dotyczący estońskiego CIT – nowego rozwiązania podatkowego dla spółek, które obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Zgodnie z zapowiedziami wiceministra finansów objaśnienia na temat estońskiego CIT będą chronić przedsiębiorców z mocą wiążącą dla administracji skarbowej.

W projekcie znajduje się wiele istotnych informacji, m. in. przybliżenie przepisów dotyczących wysokości ryczałtu. W myśl przepisów oraz objaśnień stawka ryczałtu jest zależna od następujących czynników:

  • wysokość przychodów osiąganych przez podatnika tj. posiadanie statusu małego podatnika lub wartość przychodów średnich nie przekraczająca wartości maksymalnych przychodów określonych dla małego podatnika,
  • rodzaj podstawy opodatkowania (dochód z tytułu zysku netto lub inny),
  • wysokość nakładów na cele inwestycyjne.

W przypadku małego podatnika oraz podatnika, u którego wartość średnich przychodów nie przekracza wartości maksymalnych przychodów określonych dla małego podatnika stawka podatkowa wynosi 15% podstawy opodatkowania. W przypadku pozostałych podatników stawka ta wynosi 25% podstawy opodatkowania.

W projekcie objaśnień można odnaleźć również informacje na temat obniżonej stawki ryczałtu w przypadku gdy podatnik zrezygnuje z systemu ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych.

Po opuszczeniu systemu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, gdy opodatkowaniu podlega dochód z tytułu zysku netto, stawka podatku może zostać obniżona o pięć punktów procentowych dla tego dochodu z tytułu zysku netto, pod warunkiem, że nakłady na cele inwestycyjne, o których mowa w art. 28g ust. 1 ustawy o CIT, wynosiły co najmniej:

  • 50% w każdym dwuletnim okresie − w przypadku rozliczania nakładów inwestycyjnych w sposób określony w art. 28g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (czyli w okresach dwuletnich)
  • 110% w każdym czteroletnim okresie − w przypadku rozliczania nakładów inwestycyjnych w sposób określony w art. 28g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT rozliczenie (w okresie czteroletnim).

Obniżonej stawki podatku nie stosuje się do dochodów innych niż dochód z tytułu zysku netto.

Zgodnie z art. 28f ustawy o CIT; jeśli podatnik opodatkowany był ryczałtem przez dwa lub więcej okresów czteroletnich, w każdym z tych okresów powinien ponieść zwiększone nakłady na cele inwestycyjne (wskazane powyżej), w celu uzyskania prawa do obniżonej stawki ryczałtu.

W projekcie zostały przedstawione przykłady w celu ułatwienia prawidłowego stosowania przepisów. Na stronie Ministerstwa dostępny jest projekt objaśnień, nad którym zostały już zakończone konsultacje – pozostaje oczekiwać na wersję końcową objaśnień dotyczących estońskiego CIT.

Autor:

Nina Ciszkowska

Asystent w Dziale Podatkowym

Zapraszamy do kontaktu

Ostatnie artykuły z bloga

Ponowne zatrudnienie pracownika na to samo stanowisko

Jak zatrudnić powracającego pracownika zgodnie z przepisami? Na jaki okres zawrzeć umowę? Czy ponownie robić badania? Jak prowadzić akta osobowe? Co z PPK?

Rozliczanie straty podatkowej a działania reorganizacyjne

Wprowadzając dodatkowe ograniczenia odnośnie możliwości rozliczenia strat podatkowych, ustawodawca uderzy w reorganizacje z uzasadnionych przyczyn gospodarczych.

Życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych 2021

Zespół MOORE Rewit życzy Państwu pogody ducha, znalezienie czasu na zadumę i refleksję w tym nietypowym i szybkim świecie oraz przede wszystkim dużo zdrowia!