fbpx

Trzymamy rękę na pulsie


Podatek u źródła – oświadczenie

Oświadczenie członka zarządu umożliwia preferencyjne opodatkowanie tzw. podatkiem u źródła.

Od 1 lipca 2019 r. w przypadku podatku u źródła, jeżeli należności wypłacane na rzecz jednego podmiotu przekraczają kwotę 2 mln zł zostaje wyłączona możliwość:

  • niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania,
  • uwzględnienia zwolnień lub
  • uwzględnienia stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Powyższe może nie mieć zastosowania jeżeli płatnik złoży oświadczenie, że:
1) posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
2) po przeprowadzeniu weryfikacji nie posiada on wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Oświadczenie powinno zostać podpisane przez kierownika jednostki (członków zarządu). Wprost wyłączono możliwość złożenia takiego oświadczenia przez pełnomocnika.

Jednocześnie do kodeksu karnego skarbowego wprowadzono art. 56d, który przewiduje odpowiedzialność karną skarbową za podanie nieprawdy (zatajenie prawdy) w powyższym oświadczeniu płatnika (kara grzywny oraz karę pozbawienia wolności).

Stąd co do zasady odpowiedzialność karna za podanie nieprawdziwych danych we wskazanych oświadczeniach spoczywa na członkach zarządu spółki.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani sprawdzeniem prawidłowości stosowanych procedur w Państwa firmie w odniesieniu do podatku u źródła, prosimy o kontakt.

W przypadku gdybyście Państwo chcieli uzyskać więcej informacji, zapraszam do kontaktu:

Ostatnie artykuły z bloga

Praca zdalna – będą zmiany w Kodeksie pracy

Pandemia COVID-19 spowodowała lawinowe przejście pracowników na pracę zdalną, która w Kodeksie Pracy nie jest uregulowana. Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy?

Reguły Incoterms a podatek VAT – zastosowanie w księgowości

Reguły Incoterms pomagają w ustaleniu momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Jak z nich korzystać w księgowości i praktycznie je stosować?

Obowiązek informowania o strategii podatkowej – wyzwanie 2021

Przygotowanie i upublicznienie informacji o realizowanej strategii podatkowej to jedno z wyzwań przedsiębiorców w 2021 r. Na co zwrócić uwagę, o czym pamiętać?